Articole Presă

Artistii de muzica populara au fost rasfatati de Ion Antonescu

Dupa ce a dus in pelerinaj la manastirile Moldovei toata floarea cea vestita a actorilor romani, lon Antonescu de la Marshal a mai realizat un lucru extraordinar. Antonescu a convocat artisti ai muzicii populare si ai folclorului tot pentru un pelerinaj la celebrele manastiri ale Moldovei. In ciuda faptului ca lumea muzicii populare este dezbinata si plina de conflicte mai mult sau mai putin legate de profesie, lon Antonescu a reusit ceea ce n-a reusit nimeni: sa-i stranga la un loc. Pentru aproape o saptamana, artistii s-au simtit rasfatati si apreciati la justa lor valoare.
Cu putin inainte de plecarea spre frumoasa zona a Moldovei, parcarea din fata Hotelului Hilton s-a „umplut” cu numeroase vedete ale muzicii populare. Floarea Calota, Maria Butaciu, Elena Merisoreanu, Stefania Rares, Aneta Stan, Nicoleta Voica, Elena Roizen, Dumitru Farcas, Ana Pacatius, Nicolae Sabau si multi altii s-au pregatit pentru o excursie de vis. Si chiar daca unii dintre ei au mai fost la manastirile din Moldova si cu alte ocazii, aceasta a fost o calatorie speciala. Da, pentru ca e greu sa strangi atatia artisti la un loc, cu gandiri diferite, cu pareri diferite, unindu-i doar cantecul popular! Mai intai s-a facut un scurt popas la Panciu, unde toti cei prezenti au vizitat renumitele crame de vin de sub pamant. „Caravana” artistilor s-a indreptat catre lasi, am putea spune capitala Moldovei. Catedrala Mitropolitana a lasiului, Sf. Paraschiva, care adaposteste moastele Sfintei Paraschiva, are un aer aparte. Chiar daca Sf. Paraschiva a trait inainte de 1054, an in care s-a consemnat separarea bisericilor, moastele ei continua astazi sa faca mari minuni. Traditia populara spune ca Sf. Paraschiva provenea dintr-o familie bogata, dar a preferat sa duca o viata in saracie, o viata pe care a inchinat-o lui Christos. Sf. Paraschiva a fost inmormantata la malul marii. La putin timp, i-a aparut in vis unui preot si l-a rugat s-o mute in alta parte. Moastele Sfintei aveau sa fie transportate la Constantinopol. In anul 1641, Patriarhul Partenie cere un ajutor de la Domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, oferindu-i in schimb moastele sfintei. La inceput, moastele sfintei au fost depuse la Biserica Trei lerarhi din lasi (unde s-a tiparit prima tiparnita de pe teritoriul Moldovei), iar in 1899 au fost mutate in Paraclis, o bisericuta mica, care a ars. 0 minune a fost ca, in ciuda incendiului, Paraclisul a ars pana in temelii, iar moastele au ramas intacte. Calatoria artistilor a continuat in Copou, la teiul lui Eminescu si statuia lui Vasile Alecsandri, la Bojdeuca lui Creanga, Humulesti, localitatea natala a acestuia, apoi in comuna Ciprian Porumbescu, unde Daniela Condurache si-a intampinat colegii cu poale-n brau. Calatoria a continuat la manastirile de la Sucevita, Putna, Voronet si Agapia, apoi la cramele de la Cotnari. Nu au lipsit nici momentele amuzante ale peripetiilor prin Moldova. Veta Biris a ras cu lacrimi la glumele facute de Mioara Velicu, legate de alcatuirea ad-hoc a unui partid politic. Florica Zaha s-a distrat copios cand si-a dat seama ca sticlele de sampanie cu care au fost intampinati in camerele de la Hotel Continental din Suceava nu erau de la niste admiratori, cum a crezut fiecare, ci de la gazde. Conducerea hotelului respectiv aranjase in asa fel in camere, incat nu lipsea sampania la rece si petalele de trandafiri de pe pat! Am cules si cateva impresii de la artistii care l-au insotit pe lon Antonescu in Moldova.

Stefania Rares
” Inainte de toate, excursia aceasta a fost o minune Dumnezeiasca pentru noi. Am avut vreme frumoasa: a fost o rupere de nori si s-a terminat imediat. Chiar la Stupca, satul lui Ciprian Porumbescu, ne-a prins o ploaie maruntica. Am fost asteptati cu gazde calare pe cai, in costume nationale, pregatiti cu de toate: cu afinata, placinte, urda, cas etc. La Ciprian Porumbescu, primarul ne-a intampinat chiar la intrare in comuna… A fost ceva de vis. Cand am vazut ca lon Antonescu a facut excursie cu actorii, am privit cu jind si am zis ca de noi nu are grija nimeni. Am crezut ca nu iubeste folclorul, dar m-am inselat! E un om care iubeste traditia si oamenii care pastreaza traditia romaneasca. La fiecare manastire cerea sa vina maicuta cutare, ca ea ne poate explica noua cel mai bine ce era de spus. Am fost rasfatati. La lasi am stat in camera cu Mioara Velicu. Acolo am vazut pe paturile noastre petale de trandafiri. Nici cand am fost mireasa nu am avut asa ceva. Daca traia sotul, ii reprosam! Antonescu ne spunea: «Nu intarzie nimeni, va spalati pe maini si mergem». Spalatul era cu schepsis, ca la baie era o sticla de vin rece pentru fiecare. L-am rugat sa nu ne mai dea atata mancare, ne-a rasfatat cu muzica… Antonescu a mai spus: «In turneul asta nu canta nimeni, canta altii pentru dvs.» Va ramane in sufletul meu, a fost singurul care ne-a rasfatat si ne-a apreciat la justa noastra valoare. Ii doresc sa isi realizeze tot ceea ce si-a pus in gand! Sa ajute oamenii care au fost vitregiti de soarta. Am avut grija sa nu-l suparam pentru ca nu merita”.
Doamna Rares a uitat sa ne povesteasca cum a reactionat cand a invitat-o lon Antonescu in excursie. Stefania Rares era la tribunal, cu problemele si procesele pe care le are cu casa. Pentru cei ce nu stiu, imobilul in care a locuit Stefania Rares pana deunazi a fost revendicat de catre o „anumita mostenitoare” a unui ministru din Guvernul lon Antonescu. Cand lon Antonescu de la Marshal a sunat-o pe Stefania Rares, acesta s-a prezentat mai in gluma, mai in serios, maresalul lon Antonescu.
Pe moment, interpreta a intrebat daca a inviat Antonescu. Sigur, Antonescu a continuat gluma si a spus da! Abia atunci si-a dat seama doamna Rares care Antonescu se afla la telefon!

Angelica Stoican
” Un «turneu» foarte placut, dar greu, deoarece nu am avut pauza. Fata de spectacolele noastre pe care le sustinem peste tot pe unde colindam, acesta a fost un turneu deosebit, altceva decat cele cu care am fost obisnuiti. Am vizitat manastirile din Moldova, precum: Varatec, Sucevita, Voronet, Agapia, nu am ratat nici un loc deosebit din zona; am fost la Eminescu la Ipotesti, la Casa lui Creanga de la Humulesti etc. Am avut o alta incarcatura emotionala in suflet… Ma bucur de tot ceea ce face acest domn Antonescu. Se vede ca a facut numeroase lucruri extraordinare, cu tot sufletul. S-a implicat foarte mult si si-a dat toata silinta sa ne simtim bine. Noi artistii suntem suciti, dar am reusit sa dialogam si sa ne intelegem. Ne-am simtit ca niste copii rasfatati”.

Florica Zaha
” Calatoria noastra a fost extraordinara. Am mai fost la manastiri, dar, cu siguranta, aceasta a fost cea mai frumoasa calatorie efectuata in aceasta zona. Desi aveam o perioada incarcata, am lasat totul balta cand am auzit de manastiri. De aceasta data mi s-a parut mai frumos, trairile au fost mai intense. Si, din fericire, ploaia ne-a ocolit. Am avut numai vreme frumoasa. Au fost si momente de haz ale excursiei. De pilda, la un moment dat, colega noastra Tita Stefan a facut o greva speciala, cu o pancarda: „Nu mai vrem mancare!”. Adevarul este ca peste tot pe unde am fost, ne-au primit extraordinar de bine, cu toate bunatatile de pe lumea asta”.

Veta Biris

” A fost nemaipomenit! Au fost cinci zile de Rai, Raiul pe pamant! Mie mi-a fost cam rau, din acest motiv am petrecut ceva timp prin Salvare… Dar excursia a fost de vis. Am avut niste primiri emotionante, cu flori, cadouri, calareti, poale-n brau, pita cu sare si diplome de excelenta de la prefectii din Moldova, care erau si ei la fel de emotionati ca stau in fata atator interpreti de folclor. Cu ocazia acestei excursii am vazut si cealalta fata a colegilor mei. Ne-am cunoscut mai bine!”.